Coachkracht voor onderwijsprofessionals

> Effectief communiceren in de klas en binnen de school
Coachkracht voor onderwijsprofessionals

Leerlingen bij de les houden, ruimte geven voor zelfstandige ontwikkeling van leerlingen, maar ook grenzen stellen als dat nodig is, het leerproces en de mentale staat van je leerlingen in de gaten houden, focus hebben op het leerprogramma en omgaan met weerstand, contacten met collega’s. Het werken binnen de school vraagt veel van je.

Al snel vergeet je daarbij dat je ook zelf een mentale staat hebt, dat ook jij door een persoonlijk proces gaat en ook jij gevoelens van weerstand kunt hebben in de omgang met leerlingen, collega’s of ouders.

  • Hoe communiceer je efficiënt met leerlingen of collega’s?
  • Hoe zorg je ervoor dat je jouw persoonlijke comfortzone beschermt?
  • Hoe vind je de balans tussen inkaderen en ruimte geven in het contact met leerlingen?
  • Hoe kun je de hele groep mee krijgen in het leerproces?
  • Hoe kun je grenzen aangeven en waarom is dat voor de een soms lastig terwijl andere dat juist gemakkelijk doen?

Herkennen van structuren achter gedrag

Om zelf daarin ‘gezond’ te blijven en balans te vinden, is bewustwording op je eigen interne proces essentieel. Als je daar bewustzijn op ontwikkelt en leert werken met de onderliggende structuren die je eigen gedrag sturen, dan ben je ook in staat om waar dat niet effectief is, dat te veranderen. Je kunt dan met succes gedrag ontwikkelen dat wel effectief is, waarmee je leerlingen goed kunt begeleiden en het (leer)proces in de klas effectief kunt sturen.

Inzicht in gedrag van anderen

Je eigen bewustwordingsproces helpt je ook bij het herkennen van waaruit specifiek gedrag bij je leerlingen en bij anderen wordt gestuurd. Je kunt je communicatie daarop dan afstemmen, waardoor je leerlingen effectiever kunt begeleiden en nog beter met de klas (en met anderen) kunt communiceren.

In de training wordt gewerkt vanuit casuïstiek uit de onderwijspraktijk en met modellen uit de bewustwordingsmethodieken van de NLP en de TA (Transactionele Analyse). Je krijgt handvatten waarmee je snel verandering in gang kunt zetten bij jezelf en die je helpen om je leerlingen effectief te begeleiden en de klas mee te krijgen in het leerproces.

Het resultaat van de training

  • Je bent effectiever in je communicatie met leerlingen en collega’s
  • Je werkt met een positieve mindset, die het leerproces stimuleert
  • Je gaat conflicten niet meer uit de weg
  • Je kunt helder aangeven waar je grenzen liggen
  • Je weet hoe jouw manier van communiceren effect heeft op de groep
  • Contact maken met de klas gaat je makkelijker af
  • Je beschikt over tools waarmee je jouw gedrag en communicatie effectief kunt inzetten
  • Je kent verschillende manieren om de hele groep bij de les te houden
  • Je wordt succesvoller in de dingen die je werkelijk wilt

Voor wie

De opleiding richt zich op iedereen die in het onderwijs met groepen werkt:

  • leraren in het PO, VO, MBO, BVE of HO
  • leerlingbegeleiders
  • intern begeleiders
  • zorgcoördinatoren
  • remedial teachers

Programma Coachkracht voor onderwijsprofessionals

TRAININGSDAG 1 | Bewust jezelf zijn voor de groep
Thema’s en onderwerpen:

  • Wie ben ik als onderwijsprofessional?
  • Hoe ontstaat mijn gedrag en hoe kan ik deze beïnvloeden?
  • Waar bestaat mijn communicatie uit?
  • Hoe verloopt een leerproces?

TRAININGSDAG 2 | Effectief communiceren
Thema’s en onderwerpen:

  • Wat is mijn favoriete communicatie stijl?
  • Waar is mijn communicatie effectief en waar minder effectief?
  • Wat is de impact van mijn communicatie op anderen?
  • Hoe krijg ik de hele groep mee?
  • Hoe ga ik om met spanningen en conflicten?
  • Hoe blijf ik uit drama?

TRAININGSDAG 3 | Jouw stemming heeft effect op de groep
Thema’s en onderwerpen:

  • Hoe zorg ik voor balans in werk en privé?
  • Hoe creëer ik een positieve mindset, bij mijzelf en de leerlingen wat het leerproces bevordert.
  • Hoe ga ik om met weerstand?
  • Hoe ga ik om met grenzen en begrenzing?

TRAININGSDAG 4 | Voldoening
Thema’s en onderwerpen:

  • Hoe zorg ik dat de doelen die ik mijzelf stel ook daadwerkelijk bereikt worden?
  • Hoe geef ik opbouwende feedback?
  • Hoe zorg ik voor voldoende erkenning en waardering voor mijzelf en de leerlingen?

Praktisch

Opleidingsduur en studiebelasting
Het totale aantal bijeenkomsten is 4 dagen. Op de trainingsdagen wordt er gewerkt van 10.00 tot 17.00 uur. De totale studiebelasting inclusief voorbereidingsuren is 41 uur. Alle te behandelen onderwerpen zijn opgenomen in het onlinemateriaal via onze digitale leeromgeving.