Praktische 3-daagse training voor jeugdprofessionals

> Effectief communiceren en omgaan met weerstand voor jeugdprofessionals
Praktische 3-daagse training voor jeugdprofessionals

Makkelijker contact maken? Maar ook kunnen begrenzen?

In deze training ontwikkel je snel direct toepasbare kennis op het gebied van gedrag en communicatie en leer je te begrenzen en om te gaan met weerstand.

Er is aandacht voor de rol en houding als coach, begeleider of andere jeugdprofessional. Vanuit verschillende werkmodellen ontwikkel je zicht op problemen en waar pijnpunten zitten. Je leert technieken om deze problemen en pijnpunten direct te herkennen en daarop bewustwording te creëren en verandering in gang te kunnen zetten.

Je krijgt ook inzicht in je eigen gedrag en de effectiviteit van je communicatie en krijgt handvatten om belemmeringen, die je (onbewust) in de weg zitten, uit de weg te ruimen.

Ben jij je bewust van je onbewuste structuren? Achter IEDER gedrag is een structuur te herkennen

  • Hoe komt het dat we met de een beter contact hebben dan met de ander?
  • Hoe herkennen we op tijd een ruzie/drama?
  • Wat kunnen we doen om weerstand op te lossen?
  • Hoezo kan ik de ene cliënt beter helpen en de ander minder goed?
  • Wat is de impact van mijn communicatie op de ander?

In deze 3-daagse training leer je jouw eigen structuren en de onbewuste structuren van anderen te herkennen. Er wordt gewerkt met de meest effectieve werkmethoden vanuit de NLP en de Transactionele Analyse (TA).

Dit is het resultaat van de training

  • Je bent effectiever in je communicatie en de omgang met anderen is makkelijker
  • Contact maken met cliënten en andere betrokkenen verloopt soepeler
  • Je herkent snel waar er problemen en pijnpunten zijn bij cliënten
  • Je werkt oplossingsgericht met cliënten
  • Je kunt grenzen stellen waar dat nodig is
  • Je gaat conflicten niet meer uit de weg omdat je weet hoe je uit het drama kunt blijven
  • Je kunt doelen makkelijker realiseren in je werk met cliënten
  • Je rekent af met je eigen oud zeer en situaties die je spanning opleveren
  • Je herkent je eigen onbewust patronen en je eigen sabotages
  • Je kunt een positieve mindset creëren waardoor contacten soepeler verlopen
  • Je kunt anderen helpen om anders te kijken en positiever in het leven te staan
  • En nog veel meer praktische onderwerpen die je helpen in je werk

Leren met én van elkaar

Naast theorie over de werkmodellen werk je in de training met elkaar en leer je van elkaar, waardoor je sneller bekwaam wordt in de onderwerpen van de training. Je krijgt inzicht in je eigen communicatie en gedrag én dat van anderen.

Je leert nieuwe en handige communicatietechnieken en oefent daarin met andere deelnemers. Je leert hoe je valkuilen herkent en vermijdt en hoe je belemmeringen, die jou of jouw cliënten in de weg zitten, kunt opheffen en nieuw gedrag kunt aanleren dat functioneel en prettig is.

SKJ accreditatie

Voor de training Effectief communiceren en omgaan met weerstand is een accreditatie aangevraagd voor de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

Daarom de training volgen

De training is ontwikkeld met de praktijk voor ogen. Boordevol tips en tricks om cliënten en coacheés effectief te begeleiden en gewenste gedragsverandering bij cliënten te bewerkstelligen. Binnen korte tijd leer je krachtige methodes en technieken die impact heeft op jezelf en op de personen waar je mee werkt.

In de training werk je in groepsverband en leer je door de vele oefeningen de leerstof nog beter te begrijpen. Gedrag leren veranderen bij anderen leer je ook door inzicht in hoe dat voor jouzelf werkt en door dat te ervaren wordt het ook makkelijker dat bij anderen te doen!

Voor wie

  • Jeugdhulpverleners en andere jeugdprofessionals
  • JGZ medewerkers
  • Jongeren coaches en begeleiders
  • Ontwikkelaars van jeugdhulp programma’s

Over NLP en TA

Door toepassing van verschillende technieken uit de NLP en Transactionele Analyse (TA) krijg je inzicht in je eigen communicatie en ben je beter in staat doelen te bereiken voor jezelf of voor anderen. De bewustwordingsmethode van de NLP maakt structuren achter gedrag helder. Het geeft daarnaast handvatten en technieken om je eigen gedrag en dat van anderen te sturen.

De TA (Transactionele Analyse) geeft een inzichtelijk referentiekader om patronen in de persoonlijke ontwikkeling van mensen en de interactie tussen mensen te observeren en te analyseren. De technieken en modellen van de Transactionele Analyse zijn bij uitstek geschikt voor de praktische toepassing bij het omgaan met anderen.

Programma

DAG 1 – trainingsonderwerpen en programma

Contact gaat voor contract
Om goed afspraken te kunnen maken met cliënten is goed contact essentieel en over het belang van helder contracteren
Gedragsobservatie

Het herkennen wanneer een persoon in een bepaalde stemming is en wanneer in een andere stemming raakt, door het waarnemen van non-verbale onbewuste signalen
Leercurve
Herkennen in welk leerproces een persoon zich bevindt in combinatie met zijn of haar zelfbeeld
Impact van woorden
Bewust zijn welke woorden de juiste impact hebben voor jezelf en welke voor anderen
Impact van het lichaam
Weten welke lichaamshoudingen de meeste impact hebben op je gemoedtoestand
De natuurlijke lichaamsdrugs
Zelf leren geluk op te wekken zonder enig ‘extern middel’

 DAG 2 – trainingsonderwerpen en programma

Effectief en efficiënt taalgebruik
Leer met zo min mogelijk woorden de gewenste boodschap over te brengen
Impact van je communicatie
Leer bewust te zijn hoe je overkomt op de ander, zodat je steeds zelf kunt kiezen waar, wanneer en hoe je wilt overkomen
Perceptie van de wereld
Leer de perceptie van de ander herkennen zodat je sneller contact kan maken
Structuur van gedrag
Ontdek hoe herinneringen zijn geprogrammeerd en hoe je ze kunt veranderen bij jezelf en bij anderen
Contact gebeurt op onbewuste niveau
Leer de universele techniek om contact te kunnen maken met wie dan ook
Omgaan met weerstand
Leer de verschillende weerstandstijlen die mensen hebben effectief te benaderen

DAG 3 – trainingsonderwerpen en programma

Weet wat er speelt via het oog
Onze oogbewegingen laat zien hoe we informatie verwerken in ons brein
De drie toestanden
Hoe we communiceren hangt af van de ‘toestand’ waarin we zitten
Van ruzie naar harmonie
Leer hoe drama ontstaat en hoe je dit kan transformeren naar harmonie
Eenheid van erkenning
Leer welk vorm van erkenning past bij je cliënt
Liefdevol begrenzen
Leer glasheldere begrenzing met onvoorwaardelijke erkenning naar de ander

SKJ registratie

De training Effectief communiceren en omgaan met weerstand is geaccrediteerd voor de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en telt mee voor XX punten.