Wil Je CRASHen Of COACHen?

Hoeveel keer per dag ervaar jij stress? Ben je weleens boos of gefrustreerd? Hoe vaak zeg je kritische dingen tegen jezelf of anderen? Zit je adem wel eens hoog? Voel je soms spanning in je lijf? Trek je jezelf wel eens terug terwijl je dat eigenlijk niet wilt? Volgens wetenschappelijk onderzoek heeft een mens gemiddeld tientallen stress-responsen per dag! Met een negatieve impact op zowel ons fysieke, emotionele als mentale functioneren. Wil je weten hoe je stress herkent en ombuigt naar ontspanning?

Is het je weleens opgevallen dat ‘gespannen zijn’ en ‘creatief zijn’ niet zo goed samengaat? Virginia Satir zei vaak tegen haar cliënten: “Het probleem is niet het probleem. Het probleem is de stemming waarmee je het probleem wilt oplossen”. NLP maakt niet voor niets het onderscheid tussen vermogende en niet-vermogende stemmingen. Welke stemmingen ervaar jij als niet-vermogend? Mogelijk komt stress, frustratie, verkramping, boosheid of angst bij je op. En wat ervaar jij als een vermogende stemming? Wellicht denk je nu aan enthousiasme, creativiteit, energiek zijn, zelfvertrouwen of rust.

Vaak hebben mensen het idee dat deze stemmingen ze overkomen. Zonder door te hebben dat je het zelf – meestal onbewust – creëert. Robert Dilts heeft twee meta-stemmingen beschreven die hij de CRASH en de COACH state noemt. Zo kun je niet-vermogende stemmingen makkelijker herkennen en leren omschakelen naar vermogende stemmingen.

CRASH staat voor:

COACH staat voor:

Zodra je één of meer kenmerken van de CRASH-stemming herkent dan kun je actie ondernemen om weer in de COACH-stemming te komen. Het is mooi om daar manieren voor te vinden die goed bij jou passen. Ben jij van het wandelen in de natuur, zingen, ademhalingsoefeningen, mediteren of yoga? Of heb je een andere wijze die goed voor je werkt? Het kan natuurlijk ook zijn dat je dit nog wilt ontdekken. Of er nog wat manieren bij wilt hebben. Een hele korte en krachtige manier is de ‘Quieting Response’ van de arts Charles F. Stroebal. Deze medisch bewezen 6-secondentechniek om stress te reduceren gaat als volgt:

 

  1. Tover een sprankelende lach op je gezicht. Je gezichtsspieren zullen ontspannen.
  2. Zeg tegen jezelf: mijn denken is alert en mijn lichaam is rustig.
  3. Haal diep adem. Stel je voor dat je dit doet vanuit de grond door je voetzolen.
  4. Laat je kaak, tong en schouders ontspannen.
  5. Adem denkbeeldig uit door je voeten.

Als je deze techniek een aantal keren per dag oefent, dan ontwikkel je een stress-reducerende gewoonte. Bij stress schieten veel mensen in de ‘fight or flight’ reactie waarbij het lichaam verkrampt en de adem vlak en hoog gaat zitten. Het adrenalinepeil en de hartslag gaan omhoog en het kost veel energie. Het brengt schade toe aan onze gezondheid en welzijn. Door de ‘quieting response’ te trainen, voorkom je dit en zorg je goed voor jezelf. Het vraagt zo’n 6 seconden per keer om te oefenen. Bijvoorbeeld als je voor een stoplicht staat, in de rij bij de kassa, als je telefoon in de wacht staat, in de file, gewoon even als je over straat loopt of tijdens een vergadering. Gebruik reminders om je eraan te herinneren, totdat je het helemaal hebt geïntegreerd.