Sponsorschap op de werkvloer!


Heb je weleens in een omgeving gewerkt waar je kwaliteiten niet of onvoldoende op waarde werden geschat? Of dat je wel te horen krijgt wat anders moet en niet te horen krijgt waar de leiding of collega’s tevreden over zijn? Zijn er weleens momenten geweest in jouw organisatie dat iemand werd gepest of genegeerd? En ken je medewerkers of teams waarvan je weet dat er veel meer in zit dan er uitkomt? Wil je leren hoe je het beste uit jezelf en anderen haalt? Dan is tijd voor ………

Sponsorschap! Een sponsor is aanwezig voor de ander. Een mens is geen machine die draait op diesel of elektriciteit. Ieder mens is een groepsgebonden wezen en heeft naast voldoende veiligheid ook behoefte aan eten, drinken, zuurstof en…… aandacht. Boodschappen om te communiceren zijn: “ik zie jou”, “jij bestaat”, “je bent waardevol”, “jij bent uniek” en “jij hebt iets bij te dragen”. Positieve aandacht voor de mens achter de medewerker, leidinggevende en directeur is de sleutel tot succes. Door samen te werken met mensen die in jou en je kwaliteiten geloven, wordt zoveel meer mogelijk.

Sponsorschap is het proces van het herkennen en erkennen van de kerneigenschappen van een persoon. Sponsorschap heeft te maken met het creëren van een context waarbinnen anderen optimaal kunnen presteren, groeien en excelleren. Het ‘promoten’ van de unieke kwaliteiten van degene die wordt gesponsord. Een goede sponsor gelooft in de ander en laat zien dat hij of zij het verschil kan maken.


De leiderschapsstijl van een sponsor is individugerichte aandacht. Dat betekent dat er meer aandacht is voor de behoeften en het potentieel van het individu dan voor de taak. De impact van sponsorschap is als volgt:

Positief sponsorschap maakt groei en verandering op de laag van de identiteit mogelijk. De sponsor draagt bij aan de motivatie, het vertrouwen en het vermogen van iemand om te kunnen veranderen. Belangrijke vaardigheden van de sponsor zelf zijn:

  • gecentreerd en intern congruent zijn
  • emotioneel met anderen verbonden
  • nieuwsgierig en ontvankelijk
  • het vermogen om gedrag en vaardigheden van iemand te benoemen op een manier die ertoe bijdraagt dat iemand het beste uit zichzelf haalt
  • beperkende gedachten en gevoelens die persoonlijke groei verhinderen herkennen en een bijdrage leveren aan het transformeren van deze beperkingen.

Sponsoring kan zowel komen van een individu als van een heel team. Als kernkwaliteiten en hulpbronnen worden gestimuleerd en veiliggesteld, dan zijn mensen in staat:

  • gezonde grenzen te stellen
  • barrières te overwinnen
  • zichzelf vollediger te ontwikkelen.

De ervaring leert dat bedrijven met een langetermijnsucces de sponsoring in hun bedrijfscultuur hebben geïntegreerd. Wil je ook meer succes boeken met jouw organisatie? Dan weet je nu een belangrijke sleutel tot succes. Veel plezier in het doen en ik weet zeker dat je verrast zult zijn over alle positieve effecten.