Neurologische Niveaus en Coachen met een grote ‘C’

coachen on the job: welke neurologische laag

Welke vraag bij welke neurologische laag?

Gebruik jij als coach ook regelmatig het NLP-model van de neurologische niveaus of neurologische lagen? En ben je daarbij weleens op zoek naar: “Welke vragen stel ik”? En weet je ook wat je rol als coach is op de zes verschillende lagen? En welke vermogens je van jezelf bewust inzet op welke neurologische laag? Een prachtig hulpmiddel om hier verder in te groeien is het model van ‘Coachen met een grote C’. Wist je trouwens dat de neurologische niveaus ook wel ‘de niveaus van leren en veranderen’ worden genoemd? Door bewust te zijn van jouw rol op de verschillende neurologische lagen, zal je merken dat je nog effectiever wordt in het begeleiden. Wil je weten hoe?

Welke neurologische laag

De neurologische lagen en coaching

In het boek ‘Coachen vanuit een veelzijdig perspectief’ geeft Robert Dilts de verschillende rollen weer die van een Coach met een grote ‘C’ worden gevraagd. We doorlopen stap voor stap de verschillende lagen, zodat jij ook leert schakelen tussen deze rollen vanuit elke neurologische laag. Mogelijk word je zo ook nog meer bewust waar je kracht ligt en waar je wellicht jezelf nog verder wilt ontwikkelen. Het effect zal zijn dat jij jezelf nog effectiever leert inzetten als instrument, waardoor je coachee makkelijker zijn doelen zal bereiken.

De neurologische laag van de omgeving

Op de neurologische laag van de omgeving (de onderste neurologische laag) is je rol om ‘gids’ te zijn. Een gids is al eerder op de plaats van bestemming geweest en kan zijn kennis en ervaring delen. Recent sprak ik met een leidinggevende die een medewerker aan het inwerken was en hem voor het eerst meenam naar een vergadering met andere afdelingshoofden. Voor de leidinggevende bekend terrein waarover hij zijn medewerker veel kon vertellen.

De neurologische laag van gedrag

Op de neurlogische laag van het gedrag (de ‘tweede’ neurologische laag) is je rol ‘coach’ zijn met een kleine letter ‘c’. De coach geeft feedback aan de coachee om specifiek gedrag te verfijnen. Zo gaf deze leidinggevende feedback op het gedrag van zijn medewerker als laatstgenoemde bijvoorbeeld inbreng gaf vanuit zijn expertise tijdens deze vergadering. Wat zijn de kleine details die het verschil maken? Waardoor deze medewerker zijn communicatie kan verbeteren. Een effectieve coach geeft feedback zonder oordeel.

De neurologische laag van capaciteiten of vaardigheden

Op de neurologische laag van capaciteiten (vaardigheden) is je rol ‘opleider’. Onderwijzen is meer gericht op het verwerven van algemene (cognitieve) vermogens dan op specifieke prestaties in specifieke situaties. Het komt regelmatig voor dat ik een coachee een basistraining communicatievaardigheden laat volgen en pas dan ga coachen. In de praktijk leert iemand dan veel meer dan zijn oorspronkelijke coachvraag en het coachen zelf gaat daarna ook veel effectiever.
sponsorschap en neurologische laag

De neurologische laag van overtuigingen en waarden

Op de neurlogische laag van overtuigingen en waarden is je rol ‘mentor’ zijn. Bij mentorschap faciliteert de mentor dat de coachee zelf ontdekt wat hem van binnenuit motiveert en welke hulpbronnen hij nodig heeft om zijn doelen te bereiken.

“Knowledge speaks, but wisdom listens”, Jimi Hendrix.

De neurologische laag van identiteit

Op de neurologische laag van identiteit is ‘sponsorschap’ nodig. Ooit zong André Hazes eens een liedje over: ‘Zij gelooft in mij’. Sponsorschap is het herkennen en erkennen van de kerneigenschappen van de coachee. Heb jij ook weleens zo’n ervaring gehad van iemand die onvoorwaardelijk achter je stond. En hoe belangrijk dat is in leer- en veranderprocessen? Ook al doe je soms onhandige dingen, je blijft ervaren dat deze persoon jou ‘oké’ blijft vinden als mens.

Op de neurlogische laag van spiritualiteit  (de bovenste neurologische laag) is je rol ’wakker schudden’. De mysticus Anthony de Mello zei ooit: “Wake up, Wake up”. Een bron van inspiratie voor de missie van Plata. Want als mensen wakker en bewust zijn van hun ingesleten (gedrags)patronen, dan pas is er de mogelijkheid tot keuze. En hoe meer keuzemogelijkheden coachees hebben, des te flexibeler ze worden in hun gedrag. Leuk visitekaartje voor de Coach met de grote ‘C’. Wat is je beroep? ‘Wakkerschudder’.