Groepsdynamiek

Over piloten en stewardessen
Heb je weleens in een team gezeten met veel aandacht voor de mens? Teamleden die altijd voor elkaar klaar staan? Lief en leed met elkaar delen? En spreken ze elkaar ook aan op afspraken die niet worden nagekomen? Of is de harmonie belangrijker dan het resultaat? Waardoor het nemen van beslissingen nog weleens een moeizaam en langdurig proces kan worden. Heel anders gaat het eraan toe in een commerciële omgeving. Beslissingen worden snel genomen. Zo nodig zonder aanziens des persoons. Heb je weleens meegemaakt dat alles om resultaten lijkt te draaien? Waarbij contacten vooral kort en zakelijk zijn? Met een leider die als dominant wordt ervaren? Hoe leuk is het daar nog als ondergeschikte?

Het verschil tussen teamleden zou je als metafoor kunnen vergelijken met de verschillen tussen piloten en stewardessen. Ze hebben allebei hun eigen rol en kwaliteiten die daarbij passen.

Een stewardess is mensgericht en altijd in service. Ze is gek op mensen en staat altijd voor ze klaar. Ze maakt gemakkelijk contact en haar stem klinkt warm en vriendelijk. Ze heeft een open lichaamshouding waardoor ze voor de reizigers gemakkelijk benaderbaar is. Ze is zorgzaam en loopt de ‘extra mile’. Niets is haar teveel. Het gaat om tevreden reizigers.

De piloot daarentegen heeft zijn focus op de taak. De ‘kist’ die hij vliegt moet veilig van A naar B en hij zorgt ervoor dat niets hem daarvan kan afleiden. Zijn stem klinkt monotoner en daardoor zakelijker. Hij meldt de feiten en komt beslist over. Door de stemtoon en zijn wat afstandelijkere houding komt hij meer als een leider over. Dat maakt hem betrouwbaar en als hij zijn vak goed verstaat is het zelfs een autoriteit.

Een prachtig voorbeeld daarvan is de piloot die een noodlanding maakte op de rivier de Hudson. Kijk naar onderstaande animatie en let vooral op de intonatie van de stem (binnen de NLP maakt de stem onderdeel uit van de non-verbale communicatie).

Een echte leider wordt zichtbaar als er sprake is van een crisis of een reorganisatie. Stel je voor dat jij deze piloot bent. Beide motoren vallen uit en het is je duidelijk dat je niet meer kunt doorvliegen naar het dichtstbijzijnde vliegveld. Dan is het je taak rustig te blijven en de crisissituatie op te lossen. Alle opties in een paar seconden overwegen en beslissen hoe je de meeste kans maakt om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. En vooral ‘keep it cool’ in je communicatie want voor je het weet heb je paniek in de tent. En dat is wel het laatste wat je kunt gebruiken.

De stewardessen komen weer in actie zodra het vliegtuig veilig is geland. Tezamen met de inmiddels opgeroepen hulpverleners doen ze er alles aan om voor het welzijn van iedereen te zorgen. De hele actie van slechts een paar minuten is een prachtig samenspel van medewerkers die een taakgerichte of een mensgerichte voorkeur hebben. Door deze twee voorkeuren te combineren kan in korte tijd veel bereikt worden. De spectaculaire landing op de rivier de Hudson is een prachtig voorbeeld van wat er mogelijk is als gebruik wordt gemaakt van ieders kwaliteiten. Om succesvol te zijn hebben we zowel de mens- als de taakgerichte mensen nodig.