Doelgericht beïnvloeden met taal

Maak je weleens mee dat iemand anders reageert op wat je zegt, dan je zelf had verwacht? Het je niet lukt om draagvlak te creëren voor een verandering die je wilt doorvoeren? Of heb je weleens onderhandelingen gevoerd waar je achteraf niet tevreden over bent? Kom je op de werkvloer soms conflicten tegen en wil je weten hoe je daar samen uitkomt? En hoe zou het voor je zijn als je taal zo kunt gebruiken dat je collega’s meer vertrouwen in zichzelf krijgen, meer initiatieven nemen en nog beter gaan samenwerken? Dan is het een mooi moment om je verder te gaan verdiepen in………………

De kracht van taal. We krijgen taal met de paplepel ingegeven en we staan er vaak niet bij stil of taal wel of niet voor ons werkt. Op school leren we bijvoorbeeld het gezegde: ‘Eerst zien, dan geloven’. Als je dezelfde woorden gebruikt in een andere volgorde wordt het: ‘Eerst geloven, dan zien’. Veel competenties van medewerkers komen niet volledig tot hun recht, omdat ze nog niet geloven dat ze het kunnen. Stel je zelf eens de vraag: ‘In welke woordvolgorde heb ik de meeste kans op succes?’.

De kans dat je in beweging komt, is natuurlijk veel groter als je ergens in gelooft. Geloof je me nog niet? Lees dan eens: Van Vloek naar Vrijheiden ‘De kracht van overtuigingen door Placebo operaties. Kenmerkend voor uitvinders en succesvolle ondernemers is dat ze heel sterk geloven dat wat ze doen ook gaat lukken. En door het vertrouwen dat zij uitstralen, gaan de mensen met wie ze omgaan er ook in geloven. Zo word je ook een leider die medewerkers willen volgen.

Stel je presenteert een project tijdens een vergadering en je wilt graag dialoog over je plan. Wat geeft de grootste kans op input? Als je vraagt: ‘Hebben jullie vragen?’ of ‘Welke vragen hebben jullie?’. De eerste vraag is een gesloten vraag, terwijl de tweede vraag een open vraag is die vooronderstelt dat de collega’s vragen hebben. Op onbewust niveau worden ze daardoor uitgenodigd om van binnen te ‘Googelen’ naar de vragen die ze hebben. In de praktijk levert dit veel meer input op dan de gesloten vraag.

Taal is een krachtig instrument en je zult merken dat je veel effectiever wordt als je de NLP-taalpatronen aan je gereedschapskist hebt toegevoegd.

Een mooi en luchtig voorbeeld tref je aan in de navolgende filmpje:

En de creatieve ‘follow up’:

Natuurlijk zijn deze voorbeelden slechts een minutieus topje van de ijsberg. Succesvolle onderhandelaars, mediators, verkopers, opvoeders en leidinggevenden gebruiken bewust, dan wel onbewust hun woorden, zodat ze hun doelen bereiken. Net als Stephen Covey streeft de NLP daarbij naar: ‘Denk: Win – Win’ en je zult op de lange termijn inspirerende resultaten behalen.