Brain Gym

Paul Dennison is de ontwikkelaar van Brain-Gym. Zijn quote sluit mooi aan bij een uitspraak van John Grinder, mede ontwikkelaar van NLP, dat hij alleen maar leert met zijn lichaam. We gebruiken ons hoofd én de rest van ons lichaam. Lichaam en geest zijn één is een bekende vooronderstelling uit de NLP. Uiteindelijk leren we door nieuwe ervaringen op te doen. Daar hebben we ons lichaam voor nodig.

Een kind leert spelenderwijs in de fase van het experiment. In het begin van zijn ontwikkeling leeft het kind nog in een 3-dimensionale wereld. Een kleedje op de vloer wordt een vliegend tapijt en 3 stoelen achter elkaar een trein of een vliegtuig. Lopen leert het door vallen en opstaan en dat is helemaal oké. De creativiteit is ongekend en het kind leert met plezier razend snel nieuwe dingen.

Zodra een kind naar school gaat of het kind gaat spelen met een spelcomputer dan ‘moet’ het leren verder gaan in een 2-dimensionale wereld. Daarmee kan het kind veel kennis opdoen. En de vraag is of het dan ook geleerd en geïntegreerd is. Zodat het in het dagelijks leven kan worden toegepast.

Kennis is slechts een gerucht; totdat het in je spieren zit, gezegde uit Nieuw Guinea .

De kracht van Brain-Gym is dat het ons lichaam voorbereid op effectief leren. Daar waar tijdens onze ontwikkeling als kind onbalans is ontstaan in het gebruik van ons lichaam, kan Brain-Gym er ook aan bijdragen dat de balans wordt hersteld. In het onderwijs in Engeland wordt Brain-Gym al op grote schaal ingezet. En ook in Nederland wordt het steeds meer toegepast om kinderen gemakkelijker en effectiever te laten leren. De resultaten zijn opmerkelijk.

Brain-gym bevordert drie dimensies (voor/achter, boven/onder en links/rechts) als voorbereiding op het cognitieve leerproces. Daar zit ook een overlap met New Code NLP want daar worden deze dimensies ook in meegenomen. Door spel en beweging komt de integratie op een natuurlijke manier tot stand. Door te weinig beweging worden leerprocessen verstoord. Meer gerichte beweging door speciale oefeningen voorkomen en lossen zo nodig leerproblemen op.

Veel leerproblemen zijn gerelateerd aan stress. Angst om te falen, gek gevonden te worden, niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen zijn zo maar wat bekende voorbeelden. Een stress reactie beschermt ons tegen gevaar. Daarbij wordt het creatieve brein uitgeschakeld en komt de focus op overleven te liggen. Wanneer onnodig stress wordt ervaren dan ontstaat er een eenzijdig leerpatroon. De samenwerking tussen de verschillende delen van het brein wordt verstoord. Mensen gaan zichzelf forceren of trekken zich terug. Met Brain-Gym leer je deze stress reguleren.

Er zijn drie soorten oefeningen:

  1. Middellijn-oefeningen voor een goede samenwerking tussen beide hersenhelften en de rest van het lichaam.
  2. Energie-oefeningen voor een goede energie-uitwisseling tussen brein en zintuigen; ook om motivatie te stimuleren.
  3. Verlengingsoefeningen om goed te centreren, te focussen en dingen in de juiste context te plaatsen.