Angst als bron van groei!

Angst is niets anders dan omgekeerd
vertrouwen; het is het vertrouwen in het
kwaad in plaats van in het goede
Florence Scovel Shinn –

Angst als overlevingsmechanisme

Interne Voorstelling NLP Communicatiemodel

Angst voor afwijzing, er niet bij te horen, door de mand te vallen

Reële en ‘valse’ angst

Teveel stressreactie

De functie van angst

Je schaduwkanten onderzoeken

Werken met je talenten én je schaduwkanten

 

 

Angst als overlevingsmechanisme

Laat jij je wel eens leiden door angst? En is dat dan wel of niet een slechte raadgever?

Angst is

Ieder mens maakt in zijn of haar leven momenten mee waarbij het klopt dat je angst ervaart. Bijvoorbeeld een gevaarlijk moment in het verkeer waarbij je leven direct in gevaar was. Of een moment in je leven waarbij je daadwerkelijk werd bedreigd. Zoals vroeger het leven van een prehistorisch mens bedreigd kon worden door een tijger. De fysioloog Walter Cannon van Harvard heeft onze reactie op direct gevaar de ‘vechten, vluchten of bevriezen’ respons genoemd. Een andere benaming is de ‘stressrespons’. Dit is een gezond overlevingsmechanisme bedoeld om ons te beschermen. Zodat we het gevaar overleven.

Interne Voorstelling NLP Communicatiemodel

In de huidige tijd ervaren veel mensen ook allerlei denkbeeldige angsten die we creëren in onze eigen gedachten. Dit is de Interne Voorstelling in het NLP Communicatiemodel. Deze gedachten zijn vaak gebaseerd op onze herinneringen en overtuigingen en hoe we deze aan onszelf representeren. We kunnen van een mug een olifant maken. Beren op de weg zien. Het ergste verzinnen wat er zou kunnen gebeuren terwijl dat meestal niet gebeurt. En zelfs als het gebeurt dan komen we daar vroeger of later wel weer overheen.

Angst voor afwijzing, er niet bij te horen, door de mand te vallen

Veel mensen kennen wel de angst voor afwijzing, of om er niet bij te horen of om door de mand te vallen. Of om iets niet perfect te doen. Uit een groot onderzoek blijkt dat bij veel mensen de angst voor spreken in het openbaar zelfs nog groter is dan die voor de dood. Dit soort voorbeelden van denkbeeldige angst wordt ook wel ‘valse’ angst genoemd. Er is namelijk geen direct levensgevaar. Het overlevingsmechanisme hoeft niet in werking te worden gesteld. Toch gebeurt dit heel vaak wel.

Reële en ‘valse’ angst

De amygdala in ons primitieve brein kan geen onderscheid maken tussen ‘reële’ en ‘valse’ angst. In beide gevallen neemt ons primitieve brein de regie over. Ons denken wordt als het ware tijdelijk uitgeschakeld. Zelfs al kan ik beredeneren dat het maar een klein spinnetje is. De angst die blijft toch voelbaar en het kleine, onschuldige spinnetje zorgt ervoor dat ik stress ervaar. En dat iemand anders die spin voor mij uit de kamer moet halen.

Teveel stressreactie

Telkens als de amygdala op basis van ‘valse’ angst in actie komt, veroorzaakt dat een stressreactie in ons zenuwstelsel. Het gevolg daarvan is verlies van energie en het kan als het vaak voorkomt ook schadelijk zijn voor onze gezondheid. Teveel stressreacties verzwakken ons immuunsysteem waardoor we minder weerbaar zijn. En dat is toch echt niet de bedoeling.

De functie van angst

NLP veronderstelt dat elk gedrag een positieve bedoeling heeft. En ook de ‘valse’ angst heeft een positieve functie. Die functie is je attent maken op de behoefte aan veiligheid. Veronderstel eens dat ‘valse’ angst je attent maakt op datgene in je leven wat nog geheeld dient te worden. Heling van ‘oude pijn’ zorgt ervoor dat je de veiligheid in jezelf ervaart. Je weet dat je oké bent en je daar niets voor hoeft te doen. In vakjargon noemen we dat ook wel veilig gehecht. Je mag het ook vertrouwen in jezelf noemen. Dat geeft ook rust.

Kijk eens naar het volgende filmpje en onderzoek wat voor jouw herkenbare elementen zijn:

Je schaduwkanten onderzoeken

Om je ‘valse’ angsten te onderzoeken dat vraagt moed. Vandaar dat we cursisten bij Plata vaak moedige mensen noemen. Omdat ze bereid zijn om hun schaduwkant te onderzoeken. Rond te komen met oude pijn zorgt voor een leven met veel minder ongezonde stress. Sterker nog, het zorgt voor een leven vol met vreugde en energie en ruimte voor passie.

Werken met je talenten én je schaduwkanten

In de Practitioneropleiding is er alle ruimte voor jouw persoonlijk onderzoek. Je werkt er vanuit een veilige bedding met alle aandacht voor je persoonlijke thema’s en jouw ontwikkelingsproces. Je gaat zien waar je kunt groeien, waar je kracht ligt, hoe je jouw talenten kunt verdiepen, maar ook wat je valkuilen en pijnpunten zijn.