Zitten is het nieuw roken!

Ken jij deze uitspraak al van de bekende hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder? “Wereldwijd wordt de gemiddelde mens steeds minder actief, steeds luier”. Bekende gevolgen zijn overgewicht, obesitas, diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Minder bekend is dat lichaamsbeweging niet alleen ons lijf maar ook ons brein in conditie houdt. Veel mensen op kantoor zitten het grootste deel van hun dag achter een bureau of de vergadertafel. Hoe vaak beweeg jij eigenlijk per dag? En weet je hoeveel beweging per dag nodig is om je brein in goede conditie te houden? Wil je nu effectiever functioneren en later ouderdomsziekten zoals Alzheimer zoveel mogelijk voorkomen? Dan is het nodig om………..

………………………..zeven dagen per week een half uur per dag te bewegen. Haal je dat? Een half uur per dag betekent overigens 30 minuten onafgebroken gematigd intensief bewegen. Dus niet drie keer tien minuten wandelen. Het gaat echt om 30 minuten aaneengesloten matig intensief bewegen. Kijk eens naar dit hilarische filmpje:

Wat is voor jou herkenbaar? Ben jij degene die veel zit achter zijn bureau en naar je computer tuurt? Neem je bij voorkeur de auto en stop je onderweg alleen om te tanken of een ‘coffee to go’ te scoren zodat je wakker blijft? Neem je de lift in plaats van de trap? Lig je na een werkdag ‘s-avonds uitgeblust op de bank televisie te kijken? Of ga je lekker sporten? Let maar eens op hoeveel ‘gezonde’ mensen de lift op het werk of de roltrap op het treinstation nemen. Alsof je een boete krijgt als je goed voor jezelf zorgt en lekker de trap op en af huppelt. Kies jij voor gezondheid of loop je liever klakkeloos achter de meute aan?

Hoe zat het ook al weer met die bekende metafoor uit de NLP. Sta je aan de kant van de oorzaak of zit je liever achterin de bus. We weten toch allemaal dat bewegen goed voor ons is, niet dan? Als ik zo om me heen kijk dan zou het me niet verbazen als een bekende voetbaltrainer van het bewegingspatroon van de gemiddelde mens zou zeggen: “Ben ik nou zo slim, of ben jij nou zo dom”. Die woorden zou ik natuurlijk nooit in de mond nemen. En toch vraag ik me wel eens af: is dit de evolutie van de mensheid?

Nelson Mandela zat jarenlang vast in een gevangenis op Robbeneiland. En toch bewoog deze man elke dag door ‘op een plaats’ in zijn cel hard te lopen. Zo kwam hij niet alleen fysiek maar ook mentaal supergezond uit deze moeilijke periode. Jij kunt ook in beweging komen. Een half uur aaneengesloten flink doorwandelen per dag is al genoeg. Voor een goede conditie, meer energie, minder welvaartsziekten. Waarbij gezonder eten, genoeg ontspannen en genoeg nachtrust natuurlijk ook van belang zijn. Wist je trouwens dat je met kauwen ook je hersenen stimuleert?

Lopen verhoogt de alertheid en dat is nodig om op goede ideeën te komen, de juiste antwoorden te vinden op moeilijke vragen, problemen op te lossen, dingen te onthouden en flexibel te kunnen denken. Een verrijkte omgeving stimuleert het brein dus wat zou je denken van een wandelvergadering? Of een lopende lunch? In het weekend lekker ontspannen: wandelen in het bos of op het strand. Dat is toch veel beter dan een lopende neus die weer het gevolg is van een slechte lichamelijke conditie. Neem je morgen weer de lift op weg naar de kantine en toch maar weer die vette hap? Of kies je voor jezelf en kom je nu echt in beweging? Dan wens ik je veel plezier en succes.